0
0

چند نمونه پژوهش‌ انجام شده در مطالعه کار و زمان

۱- یکی از بهترین پژوهش­‌ها در حوزه­‌ی زمان‌سنجی و مطالعه­‌کار­، مطالعه در مورد ساخت و ساز سه مرکز از مراکز تفریحی شهر سورات در هند می­‌باشد.

در این مطالعه فعالیت‌های بتون­‌ریزی، بنایی، گچکاری، کف­سازی و نقاشی مورد بررسی قرار گرفتند که پس از بررسی مشاهدات و اعمال تغییرات نتایج زیر حاصل شدند:

  • بهبود فرایندهای ساخت­‌وساز در هریک از فعالیت­‌ها
  • کاهش خستگی­‌های غیرضروری کار
  • اقتصادی­‌تر شدن هزینه­‌های منابع انسانی

مراکز تفریحی: Celebration Home، Parayosha exotica، Prathama Ganesa

2- مطالعه زمان و حرکت به یک خط تولید لنزهای ارگانیک در مرکز صنعتی ماناووس

در این تحقیق ، هدف از زمان‌سنجی نشان دادن توانایی افزایش بهره‌وری یک خط تولید جریان پیوسته با استفاده از زمان و مطالعه حرکت تمام عملیات خط از طریق این تحقیق ما محاسبه زمان کل عملیات یک خط تولید، نرخ اشتغال اپراتورها، چگونگی شناسایی تنگناهای تولید و پیشنهاد جایگزین‌ها برای حذف اتلافات را بود.

پس بررسی و اعمال تغییرات (تنظیم زمان چرخه ماشین با افزایش اپراتور،حذف واشر و از بین بردن بازرسی لنز در طول مونتاژ) نتایج خوبی بدست آمد که باعث بهینه شدن کل فرایند گردید.

از جمله مهمترین این نتایج می­­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش کل زمان عملیات خط تولید
  • کاهش سیکل عملیاتی مونتاژ
  • حذف گلوگاه
  • افزایش تولیدات

3- مطالعه بر روی کار داروسازان در داروخانه با استفاده از روش زمان‌سنجی و مطالعه­­‌کار

داروسازان در بسیاری از تنظیمات مختلف کار می‌کنند و مسئولیت‌های متعددی دارند. با این حال، دستمزد داروسازان بسیار زیاد است و باید به طور موثر مورد استفاده قرار گیرند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که آماده‌سازی نسخه، تعامل متخصص بالینی و ارزیابی سابقه پزشکی بخش بزرگی از روز داروسازی را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، تخمین زده می‌شود که تقریبا نیمی از زمان آن‌ها به “غیر ازش افزوده” در نظر گرفته می‌شود، یا اینکه وظایف آن‌ها را می­توان توسط یک فردی که دارو ساز نیست، انجام داد. در یک پژوهش فعالیت­های روزانه داروسازان داروخانه با استفاده از زمان‌سنجی ثبت گردید و اتلافات تعیین گردیدند، درنهایت پس از بررسی رو نمودارها و تحلیل­هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که از آنجایی که کار داروسازان بسیار حساس و مهم است و باید هرچه بیشتر بهره­‌وری را در کار آن­ها افزایش داد پس، با استفاده از تکنیک‌­های زمان‌سجی و تعیین زمان استاندارد هر فعالیت، اتلافات را کاهش داده و کل سیستم را بهبود بخشیدند.

منابع:

http://ijsrd.com/Article.php?manuscript=IJSRDV6I30084

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2018000400901&lng=en&nrm=iso&tlng=en

www.sciencedirect.com/What does a pharmacist do? A time and motion study

 

نگارنده: زهرا دسی‌نژاد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://utperm.com/?p=5206
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد چند نمونه پژوهش‌ انجام شده در مطالعه کار و زمان

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

Translate »