0
0

معماری فرآیند

معماری فرآیند، یک مدل مفهموی است که فرآیندهای سازمان را نشان می­دهد و روابط بین آن­ها را تشریح می­کند. عموما، این روابط از دو جهت تعریف می­شوند. از طرفی، فرآیندها می­توانند رابطه مصرف­کننده-تولیدکننده داشته باشند. این بدان معنی است که خروجی یک فرآیند، ورودی یک فرآیند دیگر است. از طرفی، معماری فرآیند، علاوه بر رابطه مصرف کننده-تولیدکننده بودن فرآیندها، سطوح مختلف جزئیات را نیز تعریف می­کند. شکل زیر، سطوح جزئیات در معماری فرآیند را نشان می­دهد.

 بخشی از معماری که فرآیند را در سطح 1 پوشش می­دهد، تحت عنوان “مدل کلان فرآیند” شناخته می­شود. هر یک از عناصر مدل کلان فرآیند، به یک فرآیند کسب و کار مشخص در سطح 2 اشاره دارد. سطح 2، فرآیندها را با جزئیات بیشتری نشان می­دهد، اما هنوز هم مختصر است و هر عنصر درون آن، به یک مدل فرآیند در سطح 3 اشاره می­کند. مدل فرآیند در سطج سوم نشان دهنده جزئیات فرآیندها شامل جریان کنترل، داده­های ورودی و خروجی و تخصیص افراد می­باشد.

مهم­ترین چالش تعریف معماری فرآیند، تعریف مدل کلان فرآیند است، که همان استخراج لیست فرآیندها در سطح 1 است. در سطح 1، معماری فرآیند باید قابل فهم بوده و بیشتر از تقریبا 20 دسته از فرآیندهای کسب و کار شرکت را نمایش ندهد. همچنین، باید به حدی کامل باشد که تمام کارکنان شرکت بتوانند از طریق کار روزانه خود، با آن در ارتباط باشند، و فهم مشترکی از آن داشته باشند. بنابراین، تعریف معماری فرآیند به صورت سیستماتیک، با اقتباس از مدل کلان فرآیند، مهم است.

چندین رویکرد و دیدگاه مختلف جهت تعریف معماری فرآیند وجود دارد، و شناسایی فرآیندها، ازجمله گام­های مشترک این رویکردها می­باشد.

برای مشاوره یا پروژه های طراحی “معماری فرآیند” در سازمان خود، با ما در ارتباط باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://utperm.com/?p=8483
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد معماری فرآیند

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

Translate »