0
0

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) و بهبود و بازمهندسی فرآیندها

اکثر سازمان­ها انباشته ­ای‌ از مقررات‌ نانوشته‌ای‌ هستند که‌ از دهه‌های‌ پیشین‌ بر‌جا مانده‌اند. این‌ مقررات‌ بر پایه‌ مفروضاتی‌ درباره‌ فناوری، کارمندان و اهداف سازمان‌ به ‌‌وجود آمده‌اند که‌ دیگر کاربردی‌ ندارند؛ تا زماني که‌ این‌ شرکت‌ها این گونه‌ مقررات‌ را از سر خود باز نکنند، هر گونه‌ بازسازی‌ و نوسازی‌ بی‌تأثیر بوده‌ و همانند گردگیری‌ میز و صندلی‌ها در ساختمان‌های‌ ویرانه‌ خواهد بود. امروزه تمامی کسب‌وکارها به دنبال توسعه فعالیت‌های تجاری خود هستند و برای این منظور از روش‌ بهبود فرآیندهای کاری استفاده می‌کنند.

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM)، هنر و علم نظارت بر نحوه انجام کار است و در یک سازمان به منظور اطمینان از نتایج سازگار و بهره مندی از فرصت­های بهبود و بازمهندسی، انجام می­شود. بسته به اهداف سازمان، کلمه “بهبود” می­تواند معانی متفاوتی داشته باشد. بهبود در در فرآیندهای کسب و کار معمولا شامل: کاهش زمان اجرا و کاهش نرخ خطا، کاهش هزینه ها اعم از عملیاتی و غیره. هرچند نوآوری به منظور بهبود سخت است و ممکن است در برخی زمینه­ها، بهبود یک بار اتفاق بیفتد، اما ذاتی ماندگار دارند. لازم به ذکر است که BPM مربوط به بهبود فعالیت­های فردی نیست، بلکه درمورد مدیریت زنجیره­ای از رویدادها، فعالیت­ها و تصمیماتی است که در نهایت ارزشی را به سازمان و مشتریانش اضافه می­کنند. این زنجیره از رویدادها، فعالیت­ها و تصمیمات، “فرآیند” نامیده می­شوند.

برای اجرای پروژه های BPM و بهبود و بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار، با ما در تماس باشید

دپارتمان علم فرآیند – مرکز مطالعات مهندسی فرآیند و مدیریت منابع دانشگاه تهران

یک فرآیند کسب و کار، به عنوان مجموعه­ای از رویدادهای مرتبط، فعالیت­ها و نقاط تصمیم گیری که شامل تعدادی از بازیگران و اشیاء هستند، تعریف کردیم که این­ها مجموعا منجر به نتیجه­ای می­شود که برای حداقل یک مشتری ارزش آفرین است. BPM را به عنوان ترکیبی از روش­ها، تکنیک­ها و ابزارها برای کشف، تجزیه و تحلیل، طراحی مجدد، اجرا و نظارت بر فرآیندهای کسب وکار تعریف می­کنیم. این تعریف بازگوکننده این حقیقت است که فرآیندهای کسب و کار، نقطه مرکزی BPM است و شامل مراحل و فعالیت­های مختلف در چرخه حیات فرآیندهای کسب و کار است.

ایده کلیدی BPM تمرکز بر فرآیندها، هنگام سازماندهی و مدیریت امور در سازمان است. یکی از ویژگی­های BPM، تاکید بر استفاده از مدل­های فرآیند در طول چرخه عمر فرآیندهای کسب و کار است. مدل­ها و اصول مختلفی جهت بهبود فرآیندهای کسب و کار وجود دارد و آنچه مهم است که بدانیم، متضاد نبود این مدل­ها و اصول بهبود، نسبت به یکدیگر است. ما باید هر تکنیک و روشی را که در بهبود فرآیندهای کسب و کار به ما کمک می­کند، بپذیریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://utperm.com/?p=8474
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) و بهبود و بازمهندسی فرآیندها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

Translate »